23
mei
2019
|
18:39
Europe/Amsterdam

Douglas Group groeit sterk in eerste halfjaar

Douglas, de toonaangevende premium beautyretailer, zet haar succesvolle groei door. De groepsomzet steeg de eerste zes maanden van boekjaar 2018/19 met 4,8 procent naar 1,95 miljard euro. Terwijl in het voorgaande jaar de belangrijke paasomzet werd gegenereerd in maart, wordt deze voor 2019 bij het derde kwartaal van het boekjaar gerekend, omdat Pasen in april viel. Na correctie voor deze factor is de omzet de eerste zes maanden met maar liefst 5,5 procent gestegen.

E-commerce-activiteiten vertoonden het eerste halfjaar een omzetstijging van 36,8 procent naar 327 miljoen euro. Organische groei van e-commerce bereikte 17,1 procent, waarbij de acquisitie van Parfumdreams buiten beschouwing is gelaten. Dat betekent dat Douglas met succes haar positie als toonaangevende online leverancier in Europa heeft uitgebreid.

Tina Müller, Group CEO Douglas: ‘Door de impuls van #FORWARDBEAUTY groeiden we in alle markten en konden we onze positie als Europese marktleider uitbreiden. We zullen dit momentum benutten om onze succesvolle groeistrategie voort te zetten en ons te blijven focussen op winstgevende groei.’

Gerapporteerde EBITDA steeg met 3,5 procent naar 206 miljoen euro als gevolg van de uitvoering van de #FORWARDBEAUTY strategie, die de scope van bijzondere items aanzienlijk vermindert. Na correctie voor de late datum van Pasen komt de groei zelfs uit op 6,5 procent. Als gevolg van de groei-investeringen in marketing, de digitale infrastructuur en versterking van onze prijspositionering daalde de gecorrigeerde EBITDA met 4,9 procent tot 225 miljoen euro. Wordt er echter rekening gehouden met de verschuiving van Pasen, dan bedraagt deze daling slechts 2,5 procent. Daarentegen steeg de vrije kasstroom met maar liefst 9,2 procent tot 83 miljoen euro.

 

Over Douglas

Douglas is de meest toonaangevende beautyretailer in de Europese beautybranche, met ruim 2.400 stores en een snel groeiend aantal online shops in 24 Europese landen. In het boekjaar 2017/18 behaalde het bedrijf een omzet van 3,3 miljard euro. Elke dag opnieuw zetten zo'n 20.000 Beauty Advisors zich vol enthousiasme in om haar klanten mooier en daarmee gelukkiger te maken. Douglas heeft een uitgebreid assortiment met circa 50.000 hoogwaardige producten van meer dan 650 merken op het gebied van parfumerie, decoratieve cosmetica en huidverzorging, evenals voedingssupplementen en accessoires. Met circa 40 miljoen Beauty Cardhouders heeft Douglas een van de grootste klantloyaliteitsprogramma's in Europa. Met vakkundig advies en unieke services zet Douglas de toon binnen de beautybranche – zowel online als offline.

#doitforyou